Brandalism vill göra revolt mot att företagen styr den visuella världen och sätter nu fokus på företagens inblandning under Klimattoppmötet i Paris. 82 konstnärer från 19 olika länder medverkade till att 600 posters byttes ut i Paris två dagar innan COP21 gick a stapeln.
Bra jobbat!
- Greenwash / gröntvätt betyder att en verksamhet bedriver aktiviteter som är skadlig för miljön, men som genom sin marknadsföring eller kommunikation vill skapa en bild av att de är miljövänliga.
- Headline partner till COP21 är BMW. Resten av listan över företag som sponsrar COP21 hittar du här.
- Nominerade till Svenska Greenwashpriset 2015 är The Body shop, Sveriges EU-kommissionär Cecilia Malmström för TTIP, EcoEnergy, Forest Stewardship Council och Rikshem.
Uppdatering: Den 9/12 utkom en artikel om hur Volvo och SKF gröntvättar i sina verksamheter. Nu talar jag inte om biltvätt, utan om hur de bidragit till att motarbeta Obamas klimatpolitik.