Helene Føllesdal: En månad som vegetarian

Dagens gästbloggare är min bästa vän Helene. Hon är en väldigt driven och kreativ person med öppet sinne som alltid något kul på gång. Nu har hon testat på hur det är att vara vegetarian i en månad. Nedan kan ni läsa om hur det gick och om hennes uppriktiga reflektioner kring upplevelsen. Originaltexten är på norska och står längst ned i detta inlägg, den övre delen är fritt översatt till svenska. För er som läser norska rekommenderar jag absolut att bläddra nedåt. God läsning:)

helenefina.png
Foto: Helene Føllesdal

Projekt vegetarisk månad

Bakgrund
Genom åren har jag blivit mer och med faschinerad av de kreativa, färgsprakande och smakfulla måltiderna som mina vegetarianvänner lagar och i april bestämde jag mig för att mitt maj-projekt skulle bli att vara vegetarian en månad.
Regler: Inte äta kött, kyckling eller fisk i en månad. Inte vara ”nazi” på det, dvs. Inte ge mig själv onödigt dåligt samvete om jag ”spricker” lite. Fokuset är på att vara med medveten om vad jag stoppar i mig och känna hur kroppen känns efteråt, samt att äta mer varierat och ”grönt”.

Månaden som vegetarian har börjat

Vecka 1
Innan starten på mitt projekt hade jag börjat ställa in mig på att den kommande månaden skulle bli mer färgrik än vanligt. Detta hjälpte mig en del, genom att jag hade några tankar om recept jag hade lust att testa under vegetarianmånadens gång. Redan dag två och tre sprack det. Inte för att jag var lat, men för att jag var på resande fot i och med jobbintervjuer och där serverades det kött som huvudmåltid. Som tur var fanns det frukostbuffé på hotellet, så då klarade jag att styra undan från skinkpålägget som tidigare var min fasta morgonrutin. Jag märkte (kanske också för att jag var medveten om det) att kroppen inte kändes helt på topp efter att ha ätit kött. Jag märker också att jag i mataffären nästan blir illamående av att tänka på att äta kött (!). Att äta ägg och hunung och att dricka mjölk gör mig dock ingenting.

Vecka 2
Den 7e maj var jag och en väninna på Oslo vegofestival. Fantastiskt inspirerande att se så mycket olika vegetariska och veganska rätter!
Reflektioner: Kroppen kändes SÅ mycket bättre efter att ha ätit vegetariskt och jag märkte att energinivån var stabilt hög. Vidare lade jag märke till att min hud blivit renare än tidigare, ett stort plus!

Vecka 3 & 4
Den 17 maj sprack det plötsligt igen, påväg hem från fritidshuset stannade jah på en bensinstation där jag köpte en korv. I samma stund som jag tog ketchup på korven kom jag på mig själv med att jag nu skulle äta kött. Fan!

Jag har märkt att jag genom att ha mer fokus på vegetariskt kosthåll tycker att det är mer njutbart att laga mat. Även när jag inte går efter recept tar jag mig mer tid till att tänka igenom vad jag ska äta och tycker att det är roligt när jag skär upp frukt och grönt och att reflektera över nya möjligheter till att variera måltiderna.

* Müsli med frukt, bär och kanel- super yummy!

lunch_helene.png
Foto: Helene Føllesdal

* Lunch/ middag bestående av (mycket!) spenat, avokado, apelsin, tomat, blåbär, hallon, fetaost, majs och banan. ”Alltid en ny smak att glädja sig till”. Kul och inspirerande att laga så färgrik mat! Har flera gånger tänkt att jag borde ta mig tid till att vara lite mer kreativ när jag lägger upp mat, att inte bara stapla allt uppå varann, men det får bli ett annat projekt:)

lunch2_helene.png

* Squash delad i två, fylld med lök, tomatsås, fetaost (ja jag har blivit hooked!), champinjoner (always a winner) med gulost på toppen- i ugnen i 15-ish minuter. Fantastiskt gott!

Reflektioner efter avslutat projekt

Projektet har fått mig att reflektera mer kring vad jag stoppar i mig varje dag. Hur jag känner mig efteråt. Om jag får en ”high” av socker eller och jag behåller jämn energinivå. Hur mycket mat jag känner att jag behöver. Att välja mer ekologiskt när jag kan. Kritisk till saker jag vet inte är lagade ”från scratch”. Mest för att jag tänker över om jag egentligen önskar att mata kroppen med det? Mat är till för att ge näring till kroppen. Därefter till att njutas, enligt min mening. Genom att ha fokus på att äta vegetariskt eller veganskt den här månaden har jag känt att jag har gjort något bra för min kropp varje dag. Kroppen tackar mig genom att ge mig jämnare energi, renare hud, inga (!) menssmärtor, inget socksersug (!!) och förmågan att tänka mer klart (de sista två är tätt sammanlänkade har jag erfarit).

Jag rekommenderar härmed alla till att ta en veggisvecka, eller två eller fyra :)


Orignaltext

PROSJEKT: Vegetarmåned

Bakgrunn
Gjennom årene har jeg blitt mer og mer fascinert av mine vegetarianske venners kreative, fargerike og smakfulle måltider, og i april i år bestemte jeg meg for at, mai-prosjektet mitt, det skulle være å være vegetarianer for en måned.

Regler: Ikke spise kjøtt, kylling, eller fisk i én måned. Ikke være ”nazi” på det, dvs ikke gi meg selv unødvendig dårlig samvittighet dersom jeg ”sprekker” litt, for fokuset er på å være bevist det jeg putter i kroppen min, kjenne etter hvordan kroppen føles i ettertid, og spise mer variert og ”grønt”.

Vegetarmåneden er i gang

Uke 1
I forkant av prosjektet hadde jeg begynt å innstille meg mentalt på at den kommende måneden kom til å være mer fargerik enn vanlig. Dette hjalp meg en del, ved at jeg hadde noen tanker om oppskrifter jeg hadde lyst til å teste ut underveis i vegetarmåneden min.

Allerede dag 2 og 3 sprakk jeg. Ikke fordi jeg var sløv, men fordi jeg var på reise i forbindelse med jobbintervjuer og der ble det servert kjøtt som hovedmåltid. Heldigvis var det frokostbuffet på hotellet, så da klarte jeg fint å styre unna skinkepålegget som tidligere var min faste morgenrutinepartner. Merket (kanskje også fordi jeg var bevisst det), at kroppen ikke følte seg helt på topp etterpå. Merker også i matbutikken at jeg nesten blir kvalm av å tenke på å spise kjøtt (!). Mens det å spise egg og honning og drikke melk ikke gjør noen ting.

Uke 2
7. mai var jeg og en venninne på Oslo Vegetarfestival. Fantastisk inspirerende å se så mye forskjellig av både vegetar- og vegan-retter!
Refleksjoner: Følte meg SÅ mye bedre i kroppen etter å ha spist vegetarmat, og jeg merket at energinivået var mer stabilt høyt. Videre la jeg merke til at huden min var renere enn tidligere, et stort pluss!

helenefina
Foto: Helene Føllesdal

Uke 3 & 4
17.mai var det plutselig en sprekk igjen, på vei hjem fra hytta, stoppet på en bensinstasjon og der kjøpte jeg en pølse. Idét jeg tok ketsjup på pølsa husket jeg på at jeg nå skulle spise kjøtt. Faen!

Merket at ved å ha mer fokus på vegetarkostholdet så koste jeg meg mer når jeg lager mat, selv om jeg ikke bruker oppskrift så bruker jeg tid på å tenke igjennom hva jeg vil spise, koser meg når jeg skjærer opp frukt og grønt og tenker på nye muligheter for å variere måltidene.

Musli med frukt, bær og kanel – super yummy!

lunch_helene
Foto: Helene Føllesdal

*  Lunsj/middag bestående av (mye!) spinat, avokado, appelsin, tomat, blåbær, bringebær og fetaost, mais, banan. ”Alltid en ny smak å glede seg til” Gøy og inspirerende å lage så fargerik mat! Har flere ganger tenkt at jeg burde ha tatt meg tid til å være litt mer kreativ i presentasjonen av maten, ikke bare stable alt oppå hverandre. Men det får bli et annet prosjekt :)

lunch2_helene
Foto: Helene Føllesdal

* Squash delt i to fylt med løk, tomatsaus, fetaost (ja jeg er blitt hekta!), champignon (always a winner), med gulost på toppen – satt i ovnen i 15-ish minutter. Fantastisk godt!

Refleksjoner post-prosjekt

Prosjektet har fått meg til å reflektere mer omkring det jeg putter i meg hver dag. Hvordan jeg føler meg etterpå. Om jeg får en ”high” av sukker eller om jeg beholder et jevnt energinivå. Hvor mye mat jeg føler at jeg trenger. Valget om å velge organisk når jeg kan det. Kritisk til ting jeg vet at ikke er ”laget fra scratch”. Mest fordi jeg tenker over om jeg egentlig ønsker å putte det i kroppen min? Mat er til for å gi næring til kroppen. Dernest, til å nytes, etter min mening. Ved å ha fokus på å spise vegetariansk/vegansk denne måneden har jeg følt at jeg har gjort noe bra noe for min kropp hver eneste dag. Og den takker meg ved å gi meg jevnere energi, renere hud, ingen (!) menssmerter, ingen cravings etter sukker (!!), et klart hode (de siste to punktene henger nøye sammen har jeg fått erfare).

Jeg anbefaler herved alle å ta en veggis uke, eller to eller fire :)

One thought on “Helene Føllesdal: En månad som vegetarian

  1. Dette innlegget leste jeg for lenge siden, men så fikk jeg aldri kommentert. Men det var jo så gøy å lese. Søte, flinke Helene. Så kult at hun tok på seg en slik utfordring! Og så mye fristende mat hun spiste.

    Gilla

Lämna en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s