Det är slut mellan mig och reklamen

Familjehunden som vi hade när jag växte upp vägde nästan 45 kilo. Den magiska siffran på hur mycket oadresserad reklam ett svenskt eller norskt hushåll i genomsnitt mottar per år är också 45 (uppemot 50) kg. Vilket sammanträffande! Helt ärligt det är ju sjukt.


Jag har sedan länge satt upp ett nej tack på dörren. Men jag kan dessvärre inte lämna er nöjda och glada över att vi svenskar sparar på massor papper genom våra ‘nej tack’ -skyltar, utan känner mig pliktig att tala om ett inte ack så lite ledsamt faktum. En av mina vänninor jobbade på Posten förut och hon har berättat att det inte egentligen gör någon skillnad om en har en ”ej reklam”-skylt på dörren eller inte. Det finns nämligen inget system i Sverige där detta önskemål registreras någonstans, så producenterna av reklamen tar inte hänsyn till hur många i ett område som faktiskt önskar motta reklam och producerar i stället reklammängden (mer eller mindre) baserat på hur många hushåll som finns i ett område (och inte på hur många som vill ha reklam).

IMG_6465.JPG

Om du är boende i Norge och sätter upp en ‘nei takk til reklame’-skylt på ytterdörren däremot, då reserverar du dig mot reklamen, brevbäraren skriver nämligen upp det. Utifrån min förståelse följer produktionen av pappersreklam således efterfrågan. Men ni ska ändå veta att norska Posten inte är alldeles förtjust över att människor tänker på miljön, de tjänar nämligen pengar på reklamutdelning och skyndar sig att riva bort nej-tack-klistermärket så snart ett hem byter ägare (så sent som 2014 åtminstone). Skäms!

Skärmavbild 2016-06-30 kl. 21.40.28.png
Norska posten uppmanar starkt till eftertanke innan reklam-nej

På sin plats är väl ändå att avsluta med någonting lite mer glädjande kanske ni tycker. Jag ska tillmötesgå er :) Jag har nämligen länge irriterat mig på den direktadresserade reklam som dimper ned i brevlådan. Jag är generellt ganska eftertänksam med vad jag köper (oavsett vad det gäller) och upplever inte att adresserad reklam hjälper mig att välja rätt. Dessutom har jag ju satt upp ej reklam tack-skylten! Detta har alltså varit ett prekärt problem- en vagel i mitt öga så att säga. Men lyckligtvis jag har nu hittat en lösning! Genom Statens personadressregisters direktreklamspärr har jag nu gett ett klart besked om att jag inte vill ha onödigt skräp i brevlådan! Jag gjorde registreringen för ett par månader sedan och upplever faktiskt att reklammängden har reducerats drastiskt.

Det är gratis och tar mindre än 1 minut. Direktreklamspärr alltså. You’re welcome! :)

2 thoughts on “Det är slut mellan mig och reklamen

  1. Tack!! Har jagat reklam i några månader nu men hade ingen kännedom om just spar adressspärr.
    Ett annat tips (som du kanske känner till) för att undvika kuvert är att registrera sig på skatteverkets hemsida för att få allt sin myndighetspost via e-post istället, där finns även många fler än myndigheter som är anslutna. Jag jagar nämligen inte bara oönskad reklam utan allt som kommer i brevlådan #zerowaste
    Tack för din fina blogg så läsvärt!!

    Gilla

    1. Hej Laurène! Jag visste inte att det går att registrera sig hos skatteverket, tusen tack till dig för att du berättade det! Jag ska fixa det direkt. Tack för fin kommentar <3 God fortsättning:)

      Gilla

Lämna en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s