Hållbar Julkalender 2018: Lucka 20 – Lär dig känna igen Greenwashing

Hållbar Eko Miljövänlig JulkalenderEftersom förra årets julkalender blev så populär tänkte jag bjuda på en favorit i repris. Varje dag fram till jul kommer därför ett nytt vardagligt hållbarhetstips från mig ♥

Lucka 20: Lär dig känna igen Greenwashing

Företagen vet att fler och fler konsumenter vill ha miljövänliga produkter. För att ta del av försäljningskakan har också fler och fler företag börjat marknadsföra sig som gröna. Problemet är bara att långt ifrån alla faktiskt är det.

Känn igen greenwash
Kiki Siepel Unsplash

Greenwashing- även kallat grönmålning, gröntvätt och grön marknadsföring, innebär att företag och organisationer framställer sina varumärken och produkter som mer miljövänliga (eller naturliga och ekologiska) än de i själva verket är. Ett typexempel skulle kunna vara att en bank utger sig för att vara miljövänlig för att de investerar i förnybar energi medan de i verkligheten också investerar i ett brunkol, vilket är den absolut smutsigaste energikällan. Ofta kan även konsumtionsvaror framstå som mer miljövänliga eller naturliga än de är, på grund av hur de marknadsförs. Här kommer en liten guide för hur du se skillnad på sant och falskt.

Guide till hur du känner igen Greenwashing

Är produkten certifierad av oberoende part?

Förpackningar som skriker »miljövänlig produkt« brukar enligt min uppfattning ofta vara någonting att se upp med. Om förpackning eller text är grön, har bild på ett löv eller en jordglob brukar jag alltid inspektera produkten lite extra. Många företag har också hittat på ett eget litet emblem som liknar en miljömärkning, men som i själva verket inte behöver betyda någonting. Jag brukar ställa mig frågan, vad är det förutom förpackningens färg och form som tillsäger att produkten är miljövänlig? I dessa lägen är det bra att ha lite koll på de vanligaste miljömärkningarna från oberoende organisationer!

Hur stor andel (%) av produkterna är hållbart /etiskt producerad?

Ett exempel på Greenwashing är H&M som skapar mycket ståhej kring sin hållbara kollektion. Då ska en komma ihåg att den stora majoriteten av produkterna faktiskt inte är hållbart producerade. Hos ett företag som är seriösa med sin ambition om att vara hållbara är mestparten av produkterna hållbara. Ett bra exempel på ett sånt företag är People Tree.

Guide till att identifieraoch undvikagreenwashing

Hur transparent är företaget?

Det brukar vara ett bra tecken om ett företag har lättillgänglig och utförlig information om exempelvis deras fabriker, arbetarnas lönenivå och materialval. En miljöpolicy är också alltid bra. Nyckeln är att informationen gärna ska vara specifik. Väldigt vag information är svår att värdera.

Vad har företaget för rykte?

Om företaget tidigare har anklagats för att vara oärligt brukar det inte vara ett så bra tecken. Många gånger räcker det med en enkel sökning online på ”greenwash” + ”företagsnamnet”.


Läs gärna mer om greenwashing hos Jordens Vänner som varje år delar ut det svenska greenwashpriset.


Ps. Detta är inte ett sponsrat inlägg. Jag puffar ibland för initiativ och produkter som jag anser är värda att uppmärksamma, dock utan ersättning eller andra band till företagen.

Lämna en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s